måndag 27 juni 2011

Tiokamrater

Det är inte alltid lätt att veta hur man ska på ett roligt sätt lära barnen tiokamraterna. När jag en dag fick hand om matematiklektionen i sexårs så valde jag att göra en sammarbetsövning med barnen.


Som material har jag gjort bilder med olika antal saker på från 1 till 10. Det finns 10 av varje antal. Jag började med att sprida ut alla bilder på en stor matta och barnen fick stå runt omkring.


Som introduktion fick barnen ett i taget försöka hitta en bild med ett visst antal på.


Vissa bilder var det lätt att se hur många saker det var medan andra krävde att barnen kontrollräknade


Sedan delades barnen upp i grupper om 4 i varje och de fick i uppgift att välja en bild och sedan lägga till så många plastpluppar som behövdes för att antalet skulle bli tio. Det var första gången de skulle samarbeta så det var inte så lätt att samsas om hur det skulle vara.


En del tyckte att de skulle ta alla bilder på en gång. Men snart förstod de vad uppgiften gick ut på.


Först hämtade en i gruppen en bild som de tillsammans kontrollerade antalet på och så kom de fram till hur många pluppar som behövdes för att det skulle bli tio.


Sedan tog de fram rätt antal pluppar innan det var dags för nästa bild.


Varje grupp började rada upp sina bilder på sitt sätt med plupparna.


Några grupper fick ihop många bilder medan andra fick ihop färre. Men alla lyckades med målet för uppgiften och det var att klara av att lägga rätt antal pluppar så att det blev tio och att göra uppgiften tillsammans i grupp.



När jag under min lärarutbildning hade praktik eller VFU som det numera kallas i en särskild undervisningsgrupp i års 3 så gjorde jag samma övning med dem.


Eftersom det barna var 4 barn så höll vi till på ett pingisbord.


Men den här gången använde vi inga plastpluppar utan bara bilderna som fanns i dubbel uppsättning.


De hade svårt att överblicka när det var så många bilder men snart var de igång med uppgiften även om det i den här gruppen var lite svårare att samarbeta än det hade varit i sexårgruppen.


När de var klara fick eleverna prova lita olika saker som här där de skulle få ihop antalet tio med tre kort.


Här krävdes det ännu mer samarbeta för att få ihop korten.


Eftersom eleverna inte ville sluta så fick de även hitta paren.


Men i skolan går en lektion och snart var det till elevernas besvikelse dags för rast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar