Gratis material

Här kommer jag att dela med mig av material som jag har gjort. Ni får gärna använda materialet eller låna mina idéer men länka gärna till min blogg. Inget av materialet som presenteras här får säljas vidare.


För att kunna ladda ner materialet behöver ni ha ett konto hos google drive. Det är gratis att fixa. Då kommer filerna att öppna sig och så väljer ni ladda ner dokumentet så kommer det i sin helhet på er dator. 


Om ni ändå har problem med att ladda ner dokumenten kan ni maila mig på oumsaadiya@hotmail.com så kan jag inshallah skicka dem till er.




Matematikmaterial: 






Detta material består av 10 kort som behandlar addition inom talområdet 1-10. Barnet räknar ut svaret och sätter en klädnypa vid rätt svar. Genom att ha markerat svaret på baksidan av kortet blir det självrättande. Laminera så håller det bättre. 










Det här är en variant på fjärilsspelet som jag tidigare har presenterat under rubriken matematik. Men här har jag valt att använda älgbilder istället. 

För att spela spelet behövs det 11 kort per spelare med siffrorna 2-12 och 2 tärningar. Varje spelare lägger upp sina kort framför sig med bilden upp. När en spelare slår sina två tärningar och räknar ut hur mycket summan blev vänder spelaren på det kort som har samma siffra. Den som först lyckas vända alla sina kort vinner. 





Samma regler som ovan. Jag har bara bytt ut bilderna till bilder på lejon istället. Tillbehör är två tärningar. Här hittar du ett inslag när vi spelar spelet.



Träna subtraktion med grisar


Till övningen behövs några grisar och en svinstia och dörren till svinstian och de kan ni ladda ner genom att trycka på orden. Siffrorna har jag inte gjort utan jag lånade siffrorna härifrån. På sidan fem i det dokumentet finns det siffror från 0-20 som ni kan använda eller så gör ni egna. 


I originalmaterialet satt jag och klippte ut grisarna för hand men jag gjorde en snabbare variant på datorn åt er. 

Här finns en tidigare presentation av hur vi har arbetat med övningen i sexårsverksamheten.




Träna på klockan

Det här är ett material som jag gjorde för att eleverna ska träna på vilken tid som kommer före och efter. Lägg rubrikerna överst och så ska barnen lägga klockorna under. Det är kolumnen i mitten man ska börja med. Alla klockorna läggs i den kolumn som har just den färgen. För att göra spelet självrättande gör ni samma symbol på baksidan av alla tre kort som hör ihop. 


Här är ett av de första inläggen om klockan och här är ett till.


Och här kan ni se E arbeta med materialet. Och här är ytterligare ett inslag. 



Se ett inslag där materialet används här och ett till här och ytterligare ett inslag här




Här ska man sätta det antal snöflingor under molnet som siffran på molnet visar. 






Ordförståelse:

Eftersom jag arbetar med en grupp barn där de allra flesta har svenska som andra språk så har jag märkt att ordförståelsen ibland brister. Det är inte lika självklart att man vet vad en ladugård är eller vad en hackspett är på svenska. Så därför har jag börjat skapa lite material som ska hjälpa dem att bredda sitt ordförråd.

Havets djur:


Det här materialet består av 27 bilder och 27 textkort. Jag har valt några av de vanligaste djuren i våra hav som jag tycker att det är rimligt att barnen ska lära sig. Här är länken till det. 

Här arbetar M med materialet. 

Afrikanska djur:


Det här är ett liknande material som är uppbyggt på samma sätt men nu är temat Afrikas djur istället. Här är länken till det. 

Här kan ni se eleverna i åk 2 använda materialet. 

Svenska/Europeiska djur:


Och här ska man träna på djur i Europa eller djur i Sverige, vilket man nu vill kalla det för. Det blev så många kort eftersom jag tyckte att det tillhör allmänbildningen att kunna de flesta djuren i det land där man bor. Därför har jag delat upp det i två olika lådor även om jag bara har en fil för dem. Det blir så många kort för barnen att hålla reda på annars. Här hittar ni länken till materialet. 


Australiens djur:


Här handlar det om de djur som lever i Australien.Barnen parar ihop bild med namnet på djuret. Genom att rita samma symbol på baksidan av korten blir materialet självrättande.  Här kan ni ladda ner det. 




Nord Amerikas djur:


Djur som lever i Nordamerika. Barnen parar ihop bild med namnet på djuret. Genom att rita samma symbol på baksidan av korten blir materialet självrättande. Här hittar ni länken till materialet. 


Syd Amerikas djur:

Djur som lever i sydamerika. Barnen parar ihop bild med namnet på djuret. Genom att rita samma symbol på baksidan av korten blir materialet självrättande. Här är länken till materialet. 



Asiens djur:



Djur som lever i Asien. Barnen parar ihop bild med namnet på djuret. Genom att rita samma symbol på baksidan av korten blir materialet självrättande. Här är länken till materialet. 









ABC material:



  

Jag blev inspirerad att göra detta utifrån ett engelskt material som ni hittar det här. Tyvärr så går det ju inte att använda rätt av eftersom bilderna inte stämmer överrens med det svenska alfabetet. 

Det funkar så här. Varje bokstav klipps ut till ett eget pussel och lamineras. Den utan streck förblir hel och den med streck klipps isär vid strecket. Sedan kan barnet sätta ihop de isär klippta bitarna. Om barnet är osäkert hur bilden ska se ut så använder barnet den hela bilden som kontroll.

Här hittar ni ett inslag med hur barnen arbetar med materialet och 





Skriv ut bokstäverna, klipp ut rutorna och klistra upp dem på A3 papper. Det kommer att behövas fyra stycken. Laminera sedan så att det håller. 

Här arbetar A med materialet och sorterar djur efter deras begynnelsebokstav.





Här ska ni tio kort med bilder på olika djur. Barnet ska lyssna hur namnet på djuret låter och därefter bestämma vilken bokstav som det börjar på. Sedan sätter det en klädnypa vid rätt bokstav. Genom att ha markerat på baksidan vilket svar som är rätt så blir materialet självrättande. 

Här kan ni se förskolebarnen arbeta med materialet. 


Para ihop:

Svenska djur


Materialet består av 6 brickor med 5 bilder på varje och 36 lösa bilder. Nu ska barnen para ihop de lösa bilderna med bilderna på brickorna. Här är länken till det. 


Islam material:

Ett brädspel i två svårighetsgrader


När man tittar runt på olika hemsidor så finns det ett brädspel som man lätt kan göra själv som är väldigt populärt. Här har jag valt att göra en variant som jag tycker passar under Ramadan.


Ramadan handlar inte bara om att fasta utan om att göra goda gärningar och bland det bästa man kan göra är att se till att en fattig människa får mat att bryta sin fasta med. Det är det som bilderna ska föreställa. 


Här finns två varianter. Den ena har 20 bilder och den andra har 10 bilder. Välj det antal bilder ni ska ha beroende på barnens ålder. Man kan vara många som spelar spelet men för att det inte ska ta för lång tid så räcker det med högt 6 st. 


Ha nu en vanlig tärning som barnen turas om att slå. När t.ex tre kommer upp lägger barnet ut tre dadelkärnor på varsin bild på sin bricka. Den som först täcker alla sina bilder. Här hittar du ett inslag där vi spelar spelet.






Här har jag gjort ett lottospel med fyra bilder på varje spelplan som handlar om Ramadan och saker som det är bra att man gör under månaden. Det är sex spelplaner och 24 kort. Den som först fyller sin bricka vinner.




Här har ni fyra A4 pussel där man har en hel bild och en bild i sex delar. Motiven är Ramadan (Tarawi, förberdelse för iftar, iftar och ramadan mubarak).



Det här materialet är ett mattespel och kan man arbeta med i par eller ensam. I rutan ska ett sifferkort läggas och runt kaaba ska man lägga ut lika många pilgrimer som talet visar. Här kan du ladda ner själva gubbarna. 

Här kan ni se ett inslag när visar en grupp flickor hur de kan arbeta med materialet.


Gjorde ett likadant material till men med bilden av berget Arafat istället. Principen är den samma som materialet ovan:



Använd samma gubbar som i länken ovan till Tawafspelet. 





Här har jag gjort 4 A4 pussel med hajjtema. 



Här har du ett material i fyra sidor som skrivs ut och och klipp isär dem i mitten så att det blir 8 brickor med 6 bilder på varje bricka. Sedan skriver ni ut sida 1 och 2 igen och dessa bilder klipps isär och läggs i en hög med baksidan uppåt. Laminera materialet för längre hållbarhet. Till det här spelet behövs någon form av markör så att när en bild tas upp så kan barnet markera bilden på sin bricka. Den som först fyller sin bricka får ropa Bingo och vinner. 



Här ska man träna på räkning 1-10. Bild 1-3 skrivs ut och lamineras som de är och bild 4-6 skrivs ut och rutorna klipps isär och lamineras. Sedan ska barnet lägga rätt antal pilgrimer i den tomma rutan bredvid siffran. 





Här har vi förstoringsbilder med tema hajj där barnet ska med hjälp av ett förstoringsglas para ihop den lilla bilden med den stora. Skriv ut materialet i en uppsättning. Behåll sidorna med de stora bilderna intakta och klipp isär de små bilderna så får barnet lägga den lilla bilden på den stora bilden. 




Här är ett material man har sex brickor som klipps ut där det finns fem bilder på varje och fem tomma rutor på varje bricka. Sedan klipps småbilderna ut. Allt lamineras och barnet ska sedan para ihop den lilla bilden med rätt bild på brickorna. 

Para ihop - moskéer


Det här är ett likadant material som det ovan men här är det bilder på olika kända moskéer från hela världen som är med. Ni kan ladda ner det här
Här kan ni se hur materialet används. 

Para ihop - Ramadan


Här är det med bilder från Ramadan med sådant man brukar göra och som är extra viktigt under Ramadan månad då muslimerna fastar. Här är länken så att ni själva kan ladda ner och här kan ni se barnen arbeta med det. 





Här är ett material som man skriver ut i ett exemplar. Klipper isär alla bilder och laminerar och sedan lägger barnet upp siffrorna i rätt ordning och lägger bilderna till rätt siffra beroende på hur många det finns av alla. 


Det här materialet består av 12 bildkort med text, 12 bildkort utan text och 12 textkort. Laminera allt för längre hållbarhet. Barnet ska para i hop text med bild. I början kan bilden med text vara med som stöd så att barnet känner igen orden men när barnet börjar kunna läsa kan kortet med bild och text bara vara med som kontrollkort.



Här är ett sett med 15 kort som har fyra bilder på varje. En av dem skiljer sig från de andra. Barnet ska identifiera den bild som skiljer sig och sätta en klädnypa på den. Genom att ha en färgmarkering på baksidan blir materialet självrättande.




I det här materialet ska man dela sidan där markeringen är så att man får två brickor per sida. sammanlagt blir det 6 brickor och bildkorten har en färgmarkering runt. De täcks med en färgad baksida och klipps ut. Laminera för bättre hållbarhet. Varje barn har en bricka och bildkorten läggs upp och ned på bordet. Sen turas man om att vända upp korten. För yngre barn kan den som har bilden få den oavsett vem som vänder upp bilden. För äldre barn kan man lägga in momentet att man ska komma ihåg vart bilden var så att man själv måste plocka upp den för att få den. Den som först fyller sin bricka vinner. 


Sorteringsspel:

Här har jag gjort ett spel där man ska sortera djuren i två grupper, de som är aktiva på dagen och de som är aktiva på natten. Ni hittar länken till materialet här.



Här handlar materialet om djur som lever i huvudsak på land eller i luften. Färgkoda korten så blir materialet självrättande. Ni hittar länken här

Här handlar materialet om djur som lever i land eller i vatten. Färgkoda korten så blir materialet självrättande. Ni hittar länken här


Här sorteras djuren efter om de går i vinterdvala eller anpassar sig istället. Färgkoda korten så blir materialet självrättande. Här hittar ni länken.




Lottospel:




Det här spelet innehåller sex spelbrickor med fyra bilder på varje bricka och 24 kort. Den som först fyller sin bricka vinner.

Här kan ni se ett inlägg på hur vi spelar fordonslotto som alternativ två





Här är ett likadant material men här är bilder på olika djur som vi brukar ha som husdjur.





Här är temat insekter istället. 





Lotto med vårbilder





Lotto med vintermotiv




Lotto med höstbilder





Lotto med sommarbilder





Lotto med bilder av de djur man kan hitta vid korallreven




Med motiv av de djur som bor i Afrika




Med bilder av djur som lever i Sverige.




Här har jag samlat bilder på några av de vanligaste djuren som brukar leva på våra bondgårdar i ett lottospel. 




Här har jag samlat bilder på några av våra vanligaste hundar som barnen kan lära sig namnen på genom detta lottospel. 




Här har jag gjort ett spel med bilder på olika typer av djur som finns i våra hav. 






Tredelskort:



I det här materialet finns det 12 olika apor från hela världen. Till varje apa hör ett bildkort med text, ett kort med bara bild och ett kort med bara text. Det är självrättande. Tryck på rubriken till materialet så kan du själv ladda ner det. 





I det här materialet finns det 12 olika duvor från hela världen. Till varje duva hör ett bildkort med text, ett kort med bara bild och ett kort med bara text. Det är självrättande. Tryck på rubriken till materialet så kan du själv ladda ner det.  



I det här materialet finns det 12 olika ugglor från hela världen. Flera av dessa ugglor lever i Sverige  Till varje uggla hör ett bildkort med text, ett kort med bara bild och ett kort med bara text. Det är självrättande. Tryck på rubriken till materialet så kan du själv ladda ner det. 



I det här materialet finns det 12 olika örnar från hela världen. Till varje örn hör ett bildkort med text, ett kort med bara bild och ett kort med bara text. Det är självrättande. Tryck på rubriken till materialet så kan du själv ladda ner det.  



I det här materialet finns det 12 olika rotfrukter. Till varje frukt hör ett bildkort med text, ett kort med bara bild och ett kort med bara text. Tryck på rubriken till materialet så kan du själv ladda ner det. 

Här finns ett inslag på hur sexårsgruppen arbetar med tredelskorten.





Materialet består av tolv av våra vanligaste grönsaker. Det består av en bild med text och en bild utan text och en med bara text. Barnet ska försöka para ihop bilden utan text med rätt text.Tryck på rubriken till materialet så kan du själv ladda ner det. 



Här har vi tredelskort med våra tolv vanligaste frukter. Här kan du se ett inslag när vi arbetar med dem. Tryck på rubriken till materialet så kan du själv ladda ner det. 




Det här är uppbyggt på samma sätt med motiv av fiskar i havet. Tryck på rubriken till materialet så kan du själv ladda ner det. 



Lär barnen namnen på våra ätbara bär genom detta material. Tryck på rubriken till materialet så kan du själv ladda ner det. 




Här kan barnen lära sig namnen på de olika fordonen som finns i vår omgivning. Tryck på rubriken till materialet så kan du själv ladda ner det. 



Hajen är ett djur som fascinerar många barn. Här kan de lära sig vad några av våra vanligaste hajar heter. Tryck på rubriken till materialet så kan du själv ladda ner det. 




Hur många vintersporter kan barnen namnet på? Genom dess tredelskort kan de lära sig 12 av dem.Tryck på rubriken till materialet så kan du själv ladda ner det. 




Det lever många däggdjur i havet. Här får barnen bekanta sig med 12 stycken.  
Tryck på rubriken till materialet så kan du själv ladda ner det. 



Här är några av de djur som lever i havet som lever av att jaga andra för att få mat. Tryck på rubriken till materialet så kan du själv ladda ner det. 




Här har jag samlat ihop olika sorter av fåglar som lever på vår jord. Tryck på rubriken till materialet så kan du själv ladda ner det. 

Memorispel

När jag köpte ett ord och bildmemori till sexårsverksamheten nyligen så tyckte jag mycket om spelet men jag upptäckte att det inte hade olika lässvårigheter på orden så jag gjorde 3 nya ord och bildmemorispel utifrån montessoris principer. Klistra bildkorten och ordkorten ihop så att orden hamnar på ena sidan och bilden på andra sidan. Skriv ut så att du har dubbel uppsättning av varje. Lägg ut korten med texten upp. Barnen ska nu försöka hitta de kort som har samma ord. Bilderna på baksidan blir som en rättning.














Skrivkort

Våra barn har blivit så intresserade av att skriva ord så jag gjorde de här skrivkorten. Jag har valt att skriva hur ordet stavas på kortet eftersom det just nu är mer en träning på att skriva bokstäver än att lära sig stava ord. Laminera korten och använd en whiteboardpenna.


















Läsmaterial:

Här ska barnet para ihop orden med rätt bild. Materialet är självrättande.















Alfred Nobel

I samband med att vi gick till Nobelmuseumet så fick våra barn sortera en kortlek i saker som var barns rättigheter och saker som var mera roliga än en rättighet. Detta inspirerade mig till att göra följande material.



Sedan gjorde jag ett där det finns med 10 olika nobeluppfinningar och 10 saker som aldrig kommer att få nobelpriset. Eleverna ska lista ut vilken som hör vart. Det finns också med fakta om den som fick nobelpriset.



Slutligen så är det ett material jag gjorde som jag kallar för Duger det till nobelpris? Här ska eleverna titta på ett antal uppfinningar och så ska de avgöra om de tycker att det kan duga till att vinna ett nobelpris och om de i såfall kan motivera varför det ska få det. Det finns absolut inga rätt eller fel i detta materialet utan det är med ett reflektionsmaterial så att säga




Sorteringsmaterial:

Det här var ett av de första sorteringsspelen som jag gjorde och jag var ännu inte så kunnig på datorn. Materialet räcker till två uppsättningar eftersom det räcker för småbarn att sortera 12 bilder åt gången. Jag skrev ut bilderna i två uppsättningar. En hade jag som lösa kort och den andra klistrade jag in på en av de två brickorna jag skrev ut så att barnet kunde välja att arbeta med att para ihop bilder eller helt gå efter sin kunskap om vilka djur som flyger eller inte flyger, beroende på barnets mognad.

Brickan till djur som flyger

Här kan ni se ett inlägg på när barnen arbetar med materialet. 





I det här materialet ska man sortera sammanlagt 20 stycken djur som lever i vatten. Hälften av dem lever i sötvatten och hälften av dem lever i saltvatten. I mitt färdiga material så har jag markerat med grönt på alla bilder som hör till saltvattenkategorin och blått på alla bilder som hör till sötvattenskategorin. 
Här finns ett inslag när barnen arbetar med materialet för första gången på min avdelning 


Sortera fordon efter funktion


I varje kategori finns det 7 olika fordon. Här kan du hitta ett inslag där vi sorterar fordonen




Vilda och tama djur
Det här materialet består av två kategorier (vilda och tama djur) och barnet ska sortera djuren i rätt hög. Det finns sammanlagt 10 bilder till varje kategori.

Här finns ett inslag där vi arbetar med materialet.




Det här materialet består av små bilder av djur som lever i vatten och barnen ska sortera dem i vilka djur som lever i saltvatten och i sötvatten. Det är tio bilder i varje kategori. Genom att klistra de färgade rutorna på baksidan av bilderna så blir materialet självrättande. 





Detta är ett likadant material som det ovanför. Men här har jag gjort 11 bilder i varje kategori.




Här har jag gjort två A4 brickor som barnet ska lägga bilderna på. Det finns en för tama djur med bilden på bondgården och en för vilda djur med en bild av skogen. Det är 8 bilder i varje kategori. Här ser ni en länk där årskurs 3 arbetar med materialet. 



I det här materialet finns det med åtta av våra städer. Till varje stad hör fyra bilder som barnen ska sortera. Genom att skriva rätt stad bakom bilderna eller färgkoda dem så blir materialet självrättande. Ni hittar länken till materialet i rubriken. 








Källsortering



Materialet består av 9 olika kategorier som man brukar källsortera. I varje kategori finns det fyra bilder. Genom att färgkoda dem på baksidan så blir spelet självrättande. 

Sortera giftiga och ogiftiga ormar






Sortera djur med tänder och utan tänder







Para ihop djur



Det här materialet består av 6 brickor och sammanlagt 30 bilder som ska sorteras. Det är en parövning där man ska hitta rätt par. 

Här finns exempel på när vi arbetar med materialet.



Stavningsmaterial

Stavas det med o eller å

I det här materialet ska man lägga in rätt vokal i ordet. Stavas det med å eller o? Spelet är självrättande.  Här kan ni hitta materialet. Det består av nio brickor, 45 vokalkort och 9 rättningskort.

Här kan ni se en elev använda materialet och här finns ytterligare ett inslag. 


Hur stavas sj-ljudet?


Det här materialet har samma princip som det ovan. Jag har själv delat upp det i två olika lådor så att det inte ska blir för svårjobbat för eleverna. Här hittar ni länken till materialet. 

Här arbetar en elev med materialet. 

Hur stavas j-ljudet?

Här hittar du materialet. 

Stavas det med e eller ä

Här hittar du materialet.



Stavas det med u eller y
Här hittar du materialet.



Stavas det med enkel eller dubbel konsonant:

Enkelt eller dubbelt s:


Här är ett material som jag har gjort där barnen tränar på enkel eller dubbel konsonant. Här är det S som ska tränas och länken hittar ni här och om ni vill se det användas så finns en länk om det här

Enkelt eller dubbelt l:

Här är ett likadant material men nu är fokus på enkelt eller dubbelt L istället. Länken hittar ni här och här finns ett inslag om det. 

Enkelt eller dubbelt m:

Och här är det enkelt och dubbelt m man tränar på. Länken hittar ni här

Enkelt eller dubbelt g:

Här ska man träna på enkelt eller dubbelt g. Länken hittar ni här. Och här ser ni ett inslag om det. 

Enkelt eller dubbelt t:

Ett likadant till där man tränar på enkelt eller dubbelt t. Länken hittar ni här och här finns ett inlägg om hur det används.

Spegelvända ord:


Här ska man arbeta med spegelvända ord. Det gäller att para ihop ordet i spegeln med det rättvända ordet. Genom att färgmarkera på baksidan så kan man lätt gör materialet självrättande. Ni får tillgång till en egen kopia här

Och här ser ni Y använda materialet. 



Att rimma

Vilka ord rimmar?


Med det här materialet så ska man hitta tre ord som rimmar och som samtidigt passar till de tre bilderna som är bredvid varandra. Klipp bort den övre delen där orden är utskrivna. De ska ligga separat så att det sedan kan fungera som en kontroll för barnen.

Här ser ni materialet användas.


Sortera rimorden

  

Här skapade jag ett material där barnen ska sortera bilderna efter hur de slutar. De som slutar likadant ska vara i samma grupp. Bakom varje bild har jag skrivit vad bilden föreställer eftersom det kanske inte alltid är så lätt att veta vad som menas. Här är länken. Jag har själv valt att dela upp materialet i två olika lådor eftersom jag tycker att det blir för mastigt för eleverna annars. Uppgiften får inte ta för lång tid för då ledsnar de. 


Här klipper ni ut cirkeln och remsan och laminerar båda två. Sedan görs två snitt i den runda cirkeln vid de två streckan och remsan träs igenom så att man kan se en bokstav framför bokstäverna i cirklen. Nu kan man läsa ett antal ord som rimmar. 



Vad rimmar det på?

Materialet består av tio brickor där barnet ska titta på bilden och med hjälp av ordet avgöra vilket ord som det rimmar på. Det finns tre ord att välja mellan. Barnet sätter en klädnypa vid rätt svar och genom att man har klistrat fast en cirkel på baksidan vid rätt svar så blir materialet självrättande. Här kan ni ladda ner det och här ser ni det användas. 
Meningar


Här ska man para ihop meningar med rätt bild. Genom att sätta symboler på baksidan av dem så blir materialet självrättande. Här hittar ni länken. Om ni vill ha fler liknande material så kan ni hitta det här



Blandat för äldre årskurser:

Detta material passar lite äldre elever. Från årskurs 3 och uppåt. Genom att markera på baksidan vilka som hör ihop så blir materialen självrättande.  

Verb i naturen. Vilket verb passar?


Hälsa. Para ihop orden med rätt förklaring


Förkortningar. Para ihop orden med rätt förklaring

Huvudbonader. Para ihop orden med rätt förklaring


Motsatser. Vilka ord är varandras motsatser?


Sammansatta ord. Vilka ord bildar nya ord när man sätter ihop dem?



På kroppen. Para ihop rätt förklaring med rätt klädesplagg

Tiden. Para ihop rätt förklaring med tidsbegrepp.


Till havs. Para ihop rätt förklaring med ord

Egenskaper. Para ihop rätt förklaring med ord.

Motsatser. Vilka ord är varandras motsatser?




I naturen. Para ihop rätt förklaring med ord.


Sortera orden efter om det är en person, en plats eller en sak



Sortera orden efter om det är substantiv,  adjektiv eller verb





Här ska eleven sortera orden efter vilka som är något konkret och vilka som är någonting abstrakt.