måndag 27 juni 2011

Spökbarnen som ändrade färg

Barn har alltid tyckt om att lyssna på sagor och när man hittar en som de verkligen tycker om så är det bara en fördel om man kan berätta den på så många olika sätt som möjligt. Den här har vi både som flanosaga och dockteater.

Själva berättelsen hittar ni på  ingelaslekstuga. Här är länken http://ingelaslekstuga.se/Halloween5/halloween5.htm

Jag har testat att spela den är dockteatern för barn mellan 2-9 år och den har varit lika uppskattad av dem alla trots sin enkelhet.


Spökena behöver äta vit mat för att behålla sin vita färg men nu så har maten tagit slut så mamma spöke ska gå och köpa ny mat till sina 9 barn.


Men barnen blir hunriga medan de väntar och en efter en letar de efter mat och deras färg ändras till den färg som maten hade.


Tillsist så har alla spöken ändrat färg.


Men som tur är så kommer mamma hem och hon har köpt risgrynsgröt som hon genast lagar till sina barn.


Barnen börjar genast att äta med god aptit och en efter en så blir de vita igen.


När sagan är slut så är det barnens tur att leka med dockorna.


Det blir lite trångt när alla vill vara med, men det blir samtidigt en övning i att samsas och turas om.


Dockorna är sydda i flano (en uppsättning vita barn och en uppsättning av barnen i olika färger behövs) och maten är bilder som jag har laminerat. Jag har sytt en liten påse till bilderna för att det ska vara lättare att hålla reda på dem. Som kylskåp har jag ett gammalt skåp från ett dockhus som vi hade.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Man ser tyvärr inte bilderna!?
    Om man vill göra en flanosaga av denna, finns bilder hos mig:
    http://www.forskoleburken.com/2010/01/spoksaga-flano.html
    Vänligen Maria

    SvaraRadera
  2. Mm bilderna ville visst inte stanna kvar. Ska se om jag har kvar dem någonstans i datorns lilla minne....

    SvaraRadera