måndag 27 juni 2011

Hur många löv finns i trädet?

Det här är en övning som jag konstruerade och använde mig av i höstas i vår sexårsverksamhet.



Eftersom jag gjorde uppgiften i en större grupp än jag från början hade tänkt så fick barnen börja med att hjälpa mig att klippa ut alla löven och siffrorna som behövdes.


Barnen skulle arbeta två och två. Det blev lite plockande tills alla hade de delar de behövde.


Det som behövdes var trädet, sifferkort mellan 1-30 och 30 löv.


Ett barn lägger upp ett önskat antal löv på trädet.


Och det andra barnet hittar det sifferkort som stämmer med antal löv.


En av pojkarna tyckte att det var så roligt att räkna löv så han fortsatte långt efter att lektionen var över med att räkna på egen hand.


Det blev en hel del räknade för att vara säker på att alla löven kom med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar