torsdag 7 juli 2011

Den vackra ön


Det här är en pjäs som vi tycker mycket om att spela eftersom den handlar om att även de som är olika kan vara vänner. Ett år gjorde vi även en teaterpjäs med barnen men tyvärr så har jag inga bilder att visa från tillfället utan bara den här bilden när jag och min kollega S spelar den som dockteater för barnen. Berättelsen kommer från en bok som heter Islamiska pjäser.



Av Hassan Rarwan 



BERÄTTARE    En gång för änge sedan fanns det en ö som var den vackraste i hela världen, som bara låg där mitt i havet. En dag seglade en katt till ön.

Katt                 Vilken vacker ö! Jag tror att jag ska bo här.

BERÄTTARE    Efter ett tag kom en räv dit.

Räv                  Vilken vacker ö! Jag tror att jag ska leva här.

Katt                 Nej det ska du inte! Den här ön är bara för katter.

Räv                  Jasså?! Det ska vi nog se! (Slagsmål som är noggrant Koreograferat!)

Katt                 Okej! Okej! Du kan få det där hörnet! Där borta1 Men du måste hålla dig till din sida och aldrig komma över hit och för att vara säker bygger jag en stark mur mellan oss.

Räv                  Och du ska inte komma över hit heller! (De blänger ilsket på varandra).

BERÄTTARE    Efter ett tag anländer en häst.

Häst                Vilken vacker ö! Jag tror att jag ska bo här.

Katt                 Nej det ska du inte! Detta är bara en ö för katter.

Räv                  Och rävar!

Häst                Jasså! Det ska vi nog snart se! (Slagsmål)

Katt och Räv    Okej! Okej! Du kan få det där hörnet! Där borta! Men du måste hålla dig till din del och aldrig komma över hit och för att vara säkra så bygger vi en stark mur mellan oss.

Häst                Och ni ska inte komma hit heller.
                        (De blänger ilsket på varandra).

BERÄTTARE    Efter ett tag kommer en mus.

Mus                 Vilken underbar ö! Jag tror att jag ska bo här.

Katt                 Nej det ska du inte! Detta är bara en ö för katter.

Räv                  Och rävar!

Häst                Och hästar!

Mus                 Oh snälla låt mig stanna! Jag har ingenstans att bo.

Katt                 Ingen chans mus, vi är starkare än du och om du går härifrån ska vi slå dig.

Räv                  Ja, vi har ingen plats för dig så försvinn.

Häst                Vänta ett tag. Jag tycker synd om den stackars musen, kan vi inte låta honom stanna där borta?

Katt                 Okej! Du kan få det där lilla hörnet! Där borta! Men du måste stanna på din del och aldrig komma över hit och för att vara säkra bygger vi en stark mur runt omkring dig.

Mus                 Tack! Ni är så snälla.

Katt                 Ja! Och glöm inte vem som är chefen!

BERÄTTARE    Varje djur stannar i sitt hörn och blänger argt på varandra.

Katt                 (Talar till publiken) Jag har det bästa huset! Mycket bättre än den listige räven, den slöa hästen och den ryckliga musen.

Räv                  (Talar till publiken) Jag har det bästa huset! Mycket bättre än den slöa hästen och den ryckliga musen.

Häst                (Talar till publiken) Jag har det bästa huset! Mycket bättre än den ryckliga musen.

Mus                 (Talar till publiken) Jag önskar att jag hade ett bättre hus.

Katt                 (Talar till publiken) Jag behöver hjälp med min matteläxa. Jag undrar om räven kan hjälpa mig? Hon är mycket smart.

Räv                  (Talar till publiken) Jag behöver hjälp med min farm. Jag undrar om hästen kan hjälpa mig? Han är väldigt stark.

Häst                (Talar till publiken) Jag behöver hjälp att sy mina kläder. Jag undrar om musen kan hjälpa mig? Hon är mycket duktig på att sy.

Mus                 (Talar till publiken) Jag önskar att jag hade ett bättre hus.

Katt                 (Går över till räven) Hör här räv, kan du hjälpa mig med min matteläxa?

Räv                  Okej, men bara om hästen hjälper mig med farmen.

Katt                 (Går över till hästen med räven) Häst! Kan du hjälpa räven på hennes farm så att hon kan hjälpa mig med min matteläxa?

Häst                Okej, men bara om musen hjälper mig att sy mina kläder.

Katt                 (Går över till musen med räven och hästen) Mus! Kan du hjälpa hästen med att sy hans kläder så att han hjälper räven på hennes farm så att hon hjälper mig med min matteläxa?

Mus                 Okej, men bara om jag kan få ett större hus.

Katt                 Men det betyder att vi måste riva ner muren.

Mus                 Och vad är det för fel med det?

Katt                 Vad är det för fel med det?! Vad är det för fel med det?! Jag är en katt!  Hon är en räv! Han är en häst! Och du är en mus! Vi är olika. Vi ser olika ut! Vi äter olika sorters mat och vi har olika vanor.

Mus                 Än sen? Det betyder inte att vi måste ha murar emellan oss, eller?

Häst                Vi kan vara olika och ändå bo tillsammans i fred, eller hur, utan att slåss och bråka?

Katt                 Nå, jag vet inte. Jag är inte säker.

Räv                  Låt oss försöka och se.

Katt                 Nå… Okej mus! Vi ska låta dig få ett större hus och vi ska riva ner murarna.

Häst                Och kanske kan vi också bli vänner.

Mus                 Jag tror att jag skulle tycka om det!

                        SLUT



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar